Gostaríamos de divulgar uma novidade importante. O projeto "Desenvolvimento Integrado de Produtos", apoiado pelo Amigos da POLI, resultou em paper que acaba de ser publicado no International Journal of Engineering Education (IJEE), um dos principais periódicos internacionais na área de ensino de engenharia.

Os autores são os professores Eduardo Zancul, Roseli de Deus Lopes e Davi Nakano, e os alunos Luiz Durão e Gustavo Majzoub da Escola Politécnica da USP, em conjunto com o professor Paulo Blikstein da Universidade de Stanford e Danilo Dalmon.

No artigo, os pesquisadores analisaram a influência da disciplina "Desenvolvimento Integrado de Produtos" na formação dos alunos em atributos relacionados com a inovação e o empreendedorismo. Os resultados foram comparados com outra disciplina que segue abordagem tradicional. A pesquisa contribui para o entendimento da relação entre abordagens de ensino com resultados de aprendizagem dos alunos, na área de design (projeto) e inovação.

Esses resultados comprovam a atuação decisiva do Amigos da Poli no apoio de projetos que desenvolvem capacidade de liderança, inovação e trabalho em equipe nos alunos. Ficamos muito felizes com os resultados e parabéns a todos os professores e alunos envolvidos.

Para mais informações, vejam o abstract e o link abaixo:

 

Abstract

This study focuses on the two main design approaches applied to the guidance of student product development during capstone design courses through a comparison of two major approaches: traditional design process (TDP) and design thinking (DT). The objective of this paper is to discuss the impact of these design approaches on student activities, outcomes, and learning. Our research, conducted over three years, compared two courses offered at the same university, one applying TDP and the other DT. The research method consisted of three phases: (1) a comparison of the course structures and materials; (2) an analysis of deliverables from 50 design projects developed by 274 students, which was based on documentation and prototypes; and (3) a quantitative survey of the students. Results show that the DT-based course characteristics, such as extended time dedicated to prototyping cycles, limited the possibility of addressing some of the TDP methods (e.g. Quality Function Deployment) in the course timeframe shared by the two approaches. Results also suggest that, despite the shortcomings related to documentation, the DT-based course led to more innovative prototypes when compared to the TDP-based course. It was also notable that the DT course led to increased student self-efficacy in terms of innovation and increased technical knowledge. The results of this study are applicable for supporting the selection of design approaches and the definition of course activities in capstone design project courses.

 

Link resumo: https://www.ijee.ie/covers/covandabs33-5.pdf

Link paper (para acesso na rede USP): https://www.ijee.ie/latestissues/Vol33-5/14_ijee3484ns.pdf

 

Referência completa:

ZANCUL, E. S.; DURAO, L. F. C. S. ; LOPES, R. D. ; NAKANO, D. N. ; BLIKSTEIN, P. ; MAJZOUB, G. G. ; DALMON, D. L. . An Empirical Study on Design-Based vs. Traditional Approaches in Capstone Courses in Engineering Education. INTERNATIONAL JOURNAL OF ENGINEERING EDUCATION, v. 33, p. 1543-1560, 2017.






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